Bääää, och nackdelarna med gulliga lamm

Senaste inflyttningen på gården skedde den 6 juni i år. Då flyttade tre stycken finullstackor med lamm hit. Stjärna, Freddy och Leah. Inte kunde jag tro att jag skulle bli fårbonde vid 26 års ålder, men så kan det vara.

DSC_6688

Leah och Freddy

Fåren bor här främst för att hålla våra marker öppna och för att vi inte ska behöva klippa gräset så mycket – betesdjur helt enkelt. Det här med att ha en gård och djur låter väl himla miljösmart tänker man. Men ur klimatsynpunkt är väl inte får det allra bästa, men får som får gå ute och beta bidrar till ett rikt odlingslandskap och dessutom äter de mycket växtlighet som vi människor inte kan äta. Nu har fåren även börjat bli lite tama så de är verkligen en del av familjen 🙂

DSC_5978Någon som tycker att fåren är världens roligaste är Marius. Varje kväll innan läggdags går vi ut i fårhagen och klappar dem och Marius får sitta på deras ryggar. Han greppar tag i fårens päls och gnuggar in huvudet. Så mysigt ❤

Får är verkligen roliga djur och vem tycker inte att lamm är världens sötaste djurbebisar? Men med lamm kommer också den jobbiga delen med slakt. Innan fåren kom hade jag och Rasmus en deal. Jag lovade att klippa alla fåren om jag slapp ha något att göra med slakten. Även om köttätare egentligen borde vara med vid slakt för att se att man inte odlar biffar i grönsakslandet direkt så känner jag att det inte är min grej (det här med köttkonsumtion och miljö kommer jag diskutera i ett annat inlägg). Men som köttätare känns det i alla fall bra att äta sitt egna kött och veta hur djuren man äter faktiskt har haft det. Det gör att jag inte behöver bidra till köttindustrin mer än nödvändigt.

20160712_162308

Marius rider på gulligaste bagglammet

Vi (eller jag rättare sagt) har valt att inte ge lammen som ska slaktas några namn. Då kommer det ju bli som att slakta sina egna bebisar. Herreguuud! Därför känns det lite extra jobbigt att ett av våra bagglamm är så himla tam. Han kommer fram till och gosar och stryker sitt huvud mot en. Hjärtat smälter! Det är också honom som Marius brukar rida på. Det kommer verkligen bli  jobbigt när han är borta. Förhoppningsvis kommer han bli tonåring och stångas innan dess och då kanske också inte gilla oss lika mycket. Man kan ju alltid hoppas.

Fåren har på knappt två månader redan ätit sig mätta på två hagar som vi gjort i ordning i vår trädgård så de är verkligen riktiga matmaskiner. Och har även klippt tackorna en gång och det gick hur bra som helst.

Nu väntar vi bara på höstullen 🙂

DSC_5980

Kommentera

