DIY. Egna våtservetter

Våtservetter är ett himla påfund. Så praktiskt vid blöjbyte, men så omiljövänligt. Vi har, sedan Marius föddes, endast använt våtservetter ute på vift men hemma har vi bara använt vatten på torrt papper. 

Våtservetter som man köper innehåller flera olika kemikalier. Etylparaben är vanligast. Vid upprepad användning kan etylparaben orsaka allergiska konyakteksem. Många våtservetter torkar även ut huden och/eller innehåller parfym, vilket jag inte gillar. 

Under semestern senast köpte jag Änglamarks våtservetter som ska vara bra för miljön, men jag blir ändå lite fundersam när jag läser innehållsförteckningen 😦

Man har ju ingen aning om vad allt betyder.  

Jag bestämde mig i alla fall för att testa göra egna våtservetter med kokosolja och tvättlappar från Ica basic. 

Så här kan man göra 

  • Vik tvättlappar omlott, så många du vill ha. Jag tog ca 70 stycken.
  • Koka upp 5 dl vatten och blanda i ca 0,5 dl kokosolja 
  • Lägg tvättlapparna i en plastpåse och häll över vattnet
  • Krama tvättlapparna genom påsen så allt blir blött. 

Klart!

Jag köpte en förvaringsbox för servetter att ha dem i, men man kan lika gärna ha dem i en plastpåse (då behöver man inte vika dem omlott)  det viktigaste är att det är tätt förslutet.  

Det råder lite delade meningar hur länge servetterna håller sig fräscha. Jag har hört 5-7 dagar. Det återstår att se. 

3 reaktioner på ”DIY. Egna våtservetter

  1. I vårt hushåll använder vi bara tvättlappar av tyg. De enda ”vanliga” tvättlapparna vi har är sådana man fått i startboxar från Apotek och Ica och de har vi fortfarande massa kvar utav, trots att bebis är 10 månader nu. Vi tar med de slängbara ibland på resor (för att öht lyckas göra av med dem någon gång) och för att de såklart är smidiga om man kanske inte tvättar på 5-6 dar. Ibland använder jag en tvättlapp till snabbstädning av toalettstolen också, ett annat bra användningsområde för dem! 🙂
    Skulle tyg kunna vara ett alternativ även för er eller måste ni kunna slänga våtservetterna efter användning?

    Gilla

    • Jag hade faktiskt som ambition att ha tvättlappar i tyg innan bebis kom. Vi har ju tygblöjor och så så det kändes rätt. har en del tygtvättlappar henna. Men sedan visste jag inte hur jag skulle göra. Sköljer ni av bajs från tvättlapparna innan de åker i tvättpåsen? Vi byter inte på toaletten så då kändes papper och pumptermos med vatten smidigast. Men nu hamnar de mesta bajset på pottan så då blir det inte lika mycket att torka.
      Men tillbaka till din fråga så skulle tyg absolut vara ett alternativ.

      Gilla

  2. Ping: Uppdate egna våtservetter  | ettjordklot

Kommentera

