Och så var det det här med bilar

Att bo naturskönt på landet är på de flesta sett helt underbart och det är enkelt att välja många miljövänliga och hållbara lösningar . Men en stor nackdel är såklart beroendet av en bil!

Såsom samhället är uppbyggt idag är det svårt att klara sig utan bil på landet. Vi jobbar längre och längre och hushållen är ofta beroende av två inkomster. Det tillsammans med centraliseringen av arbetsplatser skapar en svår situation för människor som bor utanför tätorterna. Att vi jobbar så länge och så mycket gör dessutom att många vill hem så fort som möjligt, vilket gör att de oftast inte åker kollektivt.

Vi har en bil idag. En miljövänlig dieselbil (frågan är väl hur miljövänliga de egentligen är med tanke på senaste årens diskussioner i media).  Det är en mycket bra bil. Det jag gillar bäst är att den heter MAJ och har Bluetoothhögtalare som gör att man kan prata i telefon utan att trycka eller hålla på telefonen.

När (om) jag börjar jobba efter föräldraledigheten kan vi behöva en bil till och det känns oerhört tråkigt att behöva vara en tvåbilsfamilj.

Det pratas ofta om att kollektivtrafiken måste bli bättre på landet om fler ska ta bussen, men jag undrar det.  Den kommet aldrig bli lika bra och flexibel som i stan och så länge vi jobbar 8 timmar om dagen så väljer de flesta snabbaste vägen hem. Folk på landsbygden har i regel även längre till sina jobb och det är inte ovanligt att folk häromkring pendlar en timme enkel väg till jobbet varje dag. En resa som kollektivt ofta hade tagit minst två-tre timmar, och då måste de flesta ändå ta bilen till en busshållplatsen.

Det är svårt att vara miljövänlig när man kör bil. När jag testade mina ekologiska  fotavtryck var det just bilresorna som gjorde att det drog iväg.

Jag kan erkänna att jag själv gör många onödiga resor. Hämtar ut paket fastän man kan vänta till nästa gång man handlar, åker och träffar folk ofta, tar bilen till bussen (om jag åker buss någon gång), många småresor istället för att slå ihop dem till flera små. Och största anledningen till att jag åker bil istället för kollektivt är för en sak: det går fortare! Jag har helt enkelt inte tid att vänta på bussar och passa tider som det ser ut nu. Sorgligt men sant.
Men beroendet av bil gör att jag känner att jag behöver tänka mer miljövänligt än andra utan bil. Vi måste kompensera för vårt bilåkande som vi inte kan eller vill ändra på just nu.

Sedan får vi sträva mot att nästa bil blir en elhybrid 🙂

Tur att inte Lovis bestämmer över bilåkandet i den här familjen. Då hade vi inte gjort annat än kört bil 😉

Kommentera

