DIY. Sy barnkläder 

Många tycker att det är oerhört roligt att köpa barnkläder när de får barn och handlar i mängder. Jag är ganska kräsen när det gäller kläder till min son. Det får inte vara för vitt, inte för pojkigt och inte för flickigt, och inte för opraktiskt eller för trångt. Och så ska det gärna vara ekologiskt. Finns inte mycket kvar att välja på då.

Jag brukar köpa pyjamaser och tröjor från snoozy som gör färgglada kläder med olika mönster. På H&M hittar jag ibland fina t-shirtar på tjejavdelningen, men annars är det mycket könssteriotypt eller för vitt för min (vår) smak. Det gör att jag mest handlar begagnade kläder på tradera.

Pyjamas från snoozy

Det dåliga utbudet på kläder gör att jag har börjat sy en del – främst byxor, men även lite koftor och t-shirtar . Jag har hittat en jättebra modell på haremsbyxor i ottobre design nr 3/2013. Passar bra för blöjrumpor och muddarna gör att ett par byxor passar länge i storlek. Jag har skaffat mig en del ekologiska tyger, annars är de iaf öko-texcertifierade, vilket känns bra. Vissa kläder syr jag även av mina gamla kläder.

Byxorna funkar fantastiskt bra, är jätteenkla att sy och de är de enda byxor Marius har på sig.

Jag har även testat sy några koftor och en T-shirt, men har ännu inte hittat det perfekta mönstret.

Det är verkligen kul att sy kläder och känns även som ett bra alternativ till köp-och-slängsamhället, och jag får passa på så länge lillemannen inte kan säga något om sina kläder 🙂 ❤

3 reaktioner på ”DIY. Sy barnkläder 

  1. Åååh är det du som är min trogna bloggläsare L, vad kul!!! ❤ jag vill mä kunna sy kläder & ha mer färgglatt på melwin 😦 min sambo blev jätteledsen idag när jag kom ner med vita byxor och en vit body med gråa grenar på "men GUD vad tråkigt du klär homom kan han inte få lite färg" hihi.. ❤

    Gilla

  2. Ping: DIY. Nya tröjor  | ettjordklot

Kommentera

