Hunden – en klimatbov?

Jag fick en intressant fråga häromdagen om hur jag ser det faktum att jag har hund och hur omiljövänliga hundar är, något som jag faktiskt inte reflekterat jättemycket över. 

Det finns en två forskare på Nya Zeeland som fastslagigt i sin bok ”Time to eat the dog” att det är mer omiljövänligt att ha en hund än att köra runt i en stadsjeep. Och det handlar helt och hållet om det kött som hundarna får i sig i sin mat. 

De menar att hundmatsproduktionen för en genomsnittslig hund varje år motsvarar ett Carson fortplantning på 0,84 hektar. 

Lovis äter  knappt 60 kilo hundmat om året utöver matrester från oss. Hennes mat består till största delen av fågelkött och resten spannmål bestående av ris, vete, korn och majs. Ur klimatsynpunkt är ju fågelkött, eftersom höns inte släpper ut lika mycket kväve, fosfor och ammoniak som till exempel nötkött (tyvärr ofta son följd att djuren har det jäkligt kasst men det är ju en annan fråga). 

Men det råder delade meningar om vart köttet kommer ifrån. Marie Sellander som är agronom och har forskat på hundmat menar att hundmaten ofta innehåller slaktrester som vi människor inte äter. På så sätt tas allt kött till vara på, och det skulle jag säga är väldigt klimatsmart. 

Jag anser att hundars köttproduktion inte är ett jättestort miljöproblem när vi människor äter så mycket kött. Vi själva måste se över vår köttkonsumtion och då kan vi börja diskutera problemet. Hundar klarar av att vara vegetarianer (till sinnad från katter) även om det inte är optimalt. Men jag ska verkligen undersöka Lovis hundmat mer och se hur den är framställd, och kanske framöver fundera på att göra egen hundmat. 

Men utöver den ekologiska hållbarheten får man inte glömma bort den sociala hållbarheten. Att ha Lovis i vår familj berikar oss så himla mycket och jag tror vi hade mått mycket sämre utan henne, vilket kanske gjort att vi inte orkat engagera oss i miljön alls.

Dessa två ❤

❤ ❤

Kommentera

