Bin

Jag har i flera år tänkt att skaffa några bisamhällen. Ända sedan jag träffade en väldigt entusiastisk biodlare i Almedalen 2012 så har suget efter egna bin funnits där. Men så tänker jag ”hur ska jag ha tid med detta” och så blir det inte av. 

Dey oroar mig att bibestånden minskar i världen och det skrämmer mig att så få människor vet hur livsviktiga bina är. Bina pollinerar växter, frukt och bär och en tredjedel av maten vi äter är pollinerad av bin, något som alltså inte skulle ske om inte bina fanns. På grund av sjukdomar och alla bekämpningsmedel som används vid odling idag så minskar bibestånden.

Vi har skaffat ett insekthotell där bland annat solitära (ensamlevande) vildbin flyttar in och lägger sina ägg och så täpper de igen öppningen. I dagsläget har fem bin lagt ägg i vårt hotell 🙂 

Våra grannar har en hel del bikupor och fe har även anlagt en promenadstig och ridled på sina bimarker. Jag brukar gå där med Lovis och då blir jag såklart ännu mer sugen på bin. 

Men det får bli i framtiden. Just nu har vi fullt upp med de djur och projekt vi har. Får väl sätta upp ett till bihotell 😉

Grannarnas bistig

Några av deras bikupor och en skulpturpark

Gårdagens bistigspromenad

Finns även jättegrytor på Bistigen

Kommentera

