Åka tåg

Idag gjorde vi en insats för miljön och tog tåget till Stockholm. Stt ta tåget istället för bil gör enorm skillnad när det gäller koldioxidutsläppen. Men jag tyckte inte att det var helt enkelt att åka med en 8-månaders bebis. Som tur var fick jag jättemycket hjälp frpn medpassagerare att få på allt bagage och vagnen. Annars hade det blivit svårt. 

För det första. Vad ska man göra av bebisen??  Första timmen sov han i sjal på min mage. Så mysigt. Men sedan när vi skulle till restaurangvagnen och värma mat fick jag sätta honom på golvet. För det andra. Hur matar man bebisen?? Sådan himla tur att jag hade vagnen med mig, då kunde jag sätta sittdelen på sätet och ha honom där. 

Men plus i kanten att barnet får ett eget säte 

Men överlag så borde tågen verkligen göra det enklare att resa med barn som kan krypa men inte gå. Det är idag lätt att man väljer bilen pga alla tusen saker som en bebis behöver och därför borde tågföretagen lägga lite extra krut på att få barnfamiljer att välja miljövänligt. En barnstol i restaurangvagnen kan man ju börja med. 

Marius sover gott i sjalen

Äter mat på tåget

Kommentera

