Spinna ull

Den vanligaste frågan vi får när vi säger att vi har får är ”vad ska ni göra med ullen?”. I början hade jag inte tänkt att vi skulle göra något speciellt med den, men i somras lärde jag mig att karda ull och spinna garn med slända, och nu känns det som att ullen nog kan komma till användning.  

Häromdagen fick jag hem en spinnrock och en kardmaskin som jag fått av Rasmus farmor. Jag är så sugen på att testa dessa. Jag har fått lite ull av Rasmus föräldrar så jag kan nog testa redan i veckan. Sedan blir det kul stt vänta till hösten då jag kan klippa av höstullen från våra egna får. 

Vi får se om det blir lite tråd så jag kan sticka något till vintern. Annars hade jag i alla fall tänkt tova ett par tossor till Marius. 

Spinnrocken

Kardmaskinen

Spinner tråd med slända

Ser fram emot att klippa fåren till hösten igen

Kommentera

