Kardmaskin 

Idag testade jag min kardmaskin. Vilken häftig grej. Det blev tre stycken kardflor som såsmångom ska bli ett par tofflor. Jag körde ullen genom maskinen fyra gånger per kardflor. Svårt att veta om det blev lagom, men jag tror det. 

En kardmaskin passar bäst att använda vid tovning, om jag förstått det rätt, för då ska ullfibrerna vara åt olika håll. Ska man spinna garn behöver man oftast karda lite mer noggrant då fibrerna ska vara åt samma håll. 

Vi extraklippte ju våra får för ett par månader så vi måste vänta ett tag till innan vi kan klippa fem.igen, förutom vårt lilla lamm som vi ska spara, men sedan blir det ull för hela slanten 🙂

Okardad ull

Genom maskinen

Jag tar loss ullen med en sushimatta eller med händerna

Kardflor

Nytt hår kanske? 🙂

En reaktion på ”Kardmaskin 

  1. Ping: DIY. Våttova tossor  | ettjordklot

Kommentera

