Regeringens historiska miljösatsning

Det har varit mycket snack om slöjd och hantverk här på bloggen det senaste, och mindre om miljö (även om jag ser slöjden och hantverket som ett sätt att minska köpbehovet och därmed inte bidra till den ekonomiska tillväxten på samma sätt). Men jag tänkte vi skulle snacka lite om regeringens nya miljösatsning. Den här satsningen ska tydligen vara historisk. Man ska under tre år (2017-2020) lägga 12,9 miljarder på klimatet och främst inriktat på fyra områden: omställningen till förnybar energi, fossilfria resor, lokal klimatomställning och internationella klimatinvesteringar. Här kan ni läsa mer om regeringens klimatsatsning

Jag tänkte gå igenom de olika områderna och ge min syn på det hela.

  • Omställningen till förnybar energi
    Regeringen har på sikt en ambition att Sverige ska ha 100 % förnybar energi. HURRA! säger jag! De väljer även att satsa på solenergi och att de villaägare som säljer solel ska slippa momsregistrera sig. Allt som gynnar solenergi är bra tycker jag och det är härligt att även makten har insett att solen är den bästa energikällan (istället för att satsa allt på vindkraft som är lite problematiskt om man ser till den biologiska mångfalden och djurlivet). Man satsar även på forskning i ämnet för att nå målen, men eftersom det inte finns någon tidsplan för målet så känns det inte riktigt som en helhjärtad satsning.

 

  • Fossilfria resor och transporter
    Mycket bra satsning, men blir lite besviken över att det mesta går ut på att förbättra järnvägen. Den största summen går till järnvägsunderhåll och en mindre för att etablera nya järnvägar. Jättebra på många sätt, man vill få folk att ta tåget till jobb exempel. Tyvärr är järnvägsnätet inte tillräckligt utbyggt och det kommer bli svårt att göra så de flesta kan åka järnväg eftersom många ofta behöver ta något transportmedel TILL järnvägen och då behövs miljövänliga bilar, cykelvägar och säkrare bilvägar osv. Dessutom måste man ändra folks attityd till bilåkande, kanske i kombination med att korta arbetsdagarna. Eftersom vi jobbar så mycket vill man oftast ta snabbaste vägen hem, och på landsbygden är det oftast med bil tyvärr. Förutom järnvägen satsar man under 2017 pengar på supermiljöpremie, som tyvärr är en premie som gynnar folk som har råd att köpa en miljöbil. Jag hade gärna sett mer satsningar för att underlätta för människor att köra en miljövänlig bil.

 

  • Lokal klimatomställning
    Regeringen vill satsa på Klimatklivet, som innebär att kommuner, företag, organisationer m.fl. kan ansöka om investeringsstöd för åtgärder som minskar klimatpåverkan, såsom exempelvis satsningar på biogas. De vill även ha ett stadsmiljöavtal som ska bidra till mer hållbara städer, samt en förstärkt satsning på klimatanpassning som ska anpassa samhället efter klimatet. Vad nu det sistnämnda innebär har jag ingen aning om. Den här kategorin känns väldigt vag och min känsla är att mycket av dessa satsningar kan rinna ut i sanden. Jag hade hellre sett fler konkreta satsningar som inkluderade samhällsmedborgarna på ett annat sätt. Nu kommer tyvärr inte klimatomställningen synas på individnivå.

 

  • Investeringar i internationella insatser
    Detta handlar om att stärka EU:s utsläppsrätter. Det handlar även om att inkludera klimat och miljö i biståndsramen, vilket innebär att stödet till Gröna Klimatfonden föreslås ökas samt att Sidas anslagspost för globala insatser för miljö- och klimatmässigt hållbar utveckling ökas.

 

Sammanställningen för budgeten ser ut så här (räknat i miljoner)

budget

 

Generellt kan jag tycka att satsningen är bra. Det är väldigt roligt att någon regering tar krafttag när det gäller miljön. Men jag är lite besviken att man inte tagit med så mycket förändring på individnivå. Jag anser att för att förändra jorden så krävs det medvetna medborgare som känner till klimathoten och de miljöproblem vi har i samhället idag. I den här budgeten lägger man mycket kraft på kommuner, organisationer och företag, vilket är väldigt bra. Men då blir det sedan upp till dessa att i sin tur informera och utbilda invånarna.

Jag tycker även att det är lite trist att man fått med tillväxtaspekten i allting. Man vill inte ha ett jordklot såsom det såg ut innan, låta människor förenkla sin standard och ”Back to basic”. Jag kan förstå att vissa omställningar är svåra att göra, men det finns inget i budgeten som tyder på att man vill ta vara på det som var bra förr. Istället vill man bara utveckla man sätter helt sin tilltro till TEKNIKEN och tror att det är tekniken (och inte människorna) som ska lösa klimatkrisen. Det tror jag är en farlig väg att gå. En kombination hade varit det bästa. Men det är bara vi själva som kan förändra. Bara vi!

 

Kommentera

