Telefon i kras

 

Så här ser min telefon ut.. KUL! Spräckte baksidan när jag spelade pokemon för några veckor sedan och funderade på om jag skulle laga den (1500 spänn) eller köpa en ny eller låta det vara. Kom fram till att jag skulle låta det vara och köpte istället ny skyddsplast samt ett bra skal så glasskärvorna var skyddade.

Men så idag så klämde jag sönder hela framsidan i en bildörr. SÅ HIMLA KLANTIGT!! Telefonen gick av och är numera helt böjd Så nu måste jag ändå köpa en ny telefon (hejdå overlockmaskinen som jag hade planerat att köpa). Och det här med telefoner är verkligen sjukt omiljövänligt.. Man har ett abonnemang på 24 månader men oftast går ju telefonen sönder efter mindre så man måste skaffa en ny. För det är oftast inte värt att laga dem. Det känns som om telefonerna är programmerade att bli sämre eller gå sönder efter ett tag. De går ju sönder för minsta lilla. Den här telefonen gick sönder när jag haft den i TRE dagar förra året. Framsidan fick en spricka och det var bara att laga för dyyyyra pengar. Och telefonerna blir ju inte direkt mer stöttåliga, snarare tvärt om.  Jävla kapitalistvärld. Mobiltelefonindustrin är ju dessutom en väldigt smutsig industri och många som jobbar inom tillverklningen har inga om helst rättigheter, något som företagen tuvärr skiter i. Läs mer om det här Men i dagens samhälle behöver man ju en telefon (snart kan man inte ens betala med kort på nätet utan mobilt bank-id) så det blir till att skaffa en ny imorgon.

 

 

En reaktion på ”Telefon i kras

  1. Jag vet, sista halvåret (året) på ett abonnemang är det ju mest att vänta in tiden till att få köpa en ny. Just nu har jag en telefon som laddar ur sig på fyra timmar och mitt abonnemang går ut i februari….

    Fairphone ska väll vara ett bättre alternativ? Men har inte så stor koll hur mycket dyrare dom är eller om mobilerna är sämre än andra märken.

    Gilla

Kommentera

