DIY. Skosnören 

Redan oktober och bara ett par månader kvar till jul. I höst har jag mycket hantverk att göra klart. Det blir vinter och kallt och sedan ska alla julklappar bli klara också. 

Igår på slöjdkursen lärde jag mig att typ fingervirka skosnören. Det ska bli snören till Marius vinterskor som jag tänkt sy någon dag. Så igår satte jag mig och fick ihop det. Väldigt enkelt när man väl lärt sig. 

Jag har använt ullgarn, men man kan använda tygremsor,  plastremsor, lingarn eller annat. Kul med annorlunda skosnören. Dessa ska sitta på ett par ullskor, men ska man ha snören till vanliga skor är det lättast att använda något hårt snöre, exempel lin, så skosnörena inte blir så elastiska. 

Börja med en vanlig ögla

Trä öglan över höger pekfinger. Hämta det röda garnet med vänster pekfinger

Dra upp det röda garnet och släpp det grå

Dra åt den grå tråden så du nu har en röd ögla och gör om allt åt andra hållet

Till slut ser det ut såhär. Toppen!

Kommentera

