Miljömissar 

Vi försöker göra val i livet som är snälla mot miljön, men det finns vissa saker jag gör som är riktigt omiljövänliga. En sak är att jag diskar under rinnande vatten (!!!).  Att diska för hand är bland det tråkigaste jag vet och något jag gör extremt sällan (vilket ju är bra). Nu har dock vår diskmaskin går sönder igen så då blir det tyvärr en hel del handdisk.  

Ingen är perfekt. Så här kommer lite andra grejer som jag borde förbättra 

  • Jag kör för mycket bil (dock en miljöbil)
  • Jag äter kött 
  • Jag slänger kläder i tvätten lite för ofta 
  • Jag slänger för mycket mat 

Vad vill ni förbättra i ert miljöliv? 

3 reaktioner på ”Miljömissar 

  1. Borde handla mer ekologiskt.
    Kör för mycket bil.
    Slarvar lite med återvinningen ibland, typ om någon förpackning är lite ”jobbig” att diska ur.
    Uppvärmningen på huset är väl inte den bästa ur miljösynpunkt.

    Och säker minst 10 punkter till…..🙈

    Gilla

  2. Intressant blogg. Här kommer ett par saker jag borde bättra mig på;

    – Jag kör för lite traktor – (vill odla mer)
    – Skulle vilja orka ha djur igen…kanske i framtiden.
    – Jag röjer för lite i skogen (ont om tid, gör så gott jag kan, vill inte att det växer igen)
    – Tar för stora portioner mat, men försöker äta upp.

    Men, förbättrar detta miljön? Traktorer släpper ut dieselavgaser och motorsågar släpper ut bensin och olja….å andra sidan är det nödvändigt om det öppna gamla jordbrukslandskapet samt skogen inte skall växa igen fullständigt. Man vårdar naturen, djuren och miljön så gott man kan, med de medel man har.
    Försöker lära barnen kretsloppet, hur man planterar och sår, hur man skördar, hur man plöjer, harvar, sår, bultar, jagar, slaktar…

    Håller med om att handdiska är väl inte det roligaste man kan göra. Om man tänker på vattenförbrukningen så går det väl i snitt åt fyra gånger mer vatten vid handdisk än vid maskindisk.

    Gilla

    • Va som är bra för miljön är ju svårt att säga. Vår existens är ju inte direkt till miljöns fördel, men man får göra så gott man kan. Att odla egen mat framför att köpa besprutad och transporterad mat kan ju ses som miljövänligt även om det innebär att man får köra lite traktor. 🙂 alternativet är ju att gräva ner sig under en sten, men jag vet inte om man gynnar miljön då heller 😉

      Gilla

Kommentera

