Leksaker 

Svensk julhandel slår rekord år efter år. Förra året sålde detaljhandeln varor för 75 miljarder kronor i december. Man kan ju lätt må lite illa av den här konsumtionshetsen som finns.

Inte för att tala om det gör med leksaker.  Ett jäkla påfund egentligen och med tanke på att vi helst bör minska vår konsumtion för miljöns skull. Men leksaker kan man ha huuur många som helst och ändå vill ungen bara leka med typ ugnen. Gärna när den är varm. Eller suga på toalettlocket. Eller öppna alla lådor. På öppna förskolan kryper Marius in i köket bara för att öppna lådorna.

Jag tycker att det är svårt att veta hur man ska tänka ka kring leksaker.  Man vill ju inte skämma bort barnen med hur mycket leksaker som helst men samtidigt vill de helst leka med nya saker hela tiden. Och att själv underhålla en 1åring en hel dag är jättejobbigt. Små barn är rastlösa och jag tror inte man ska lära sånna små barn att ha tråkigt. Det blir först när de blir lite större. Men samtidigt tror jag inte heller på ett överflöd av leksaker. Dessutom är det ju lite tabu att köpa massa saker till barnen. Man vill gärna att barnen ska uppskatta det lilla och leka med kottdjur i timmar varje dag. Och ska man köpa någon leksak ska de helst vara en omålad leksak i trä utan finesser.

Men hur ska man tänka gällande att köpa grejer till barnen och hur ska man kunna avstå när samhället gör allt för att man ska köpa allt och lite till? Marius tycker de flesta leksaker han har hemma ör tråkiga. Men han stöter då och då på saker som han tycker om, på biblioteket, på öppna förskolan eller hos andra lekkompisar och visst blir man frestad att köpa något likadant hem som han kan leka på. Men så slår det mig att då kommer saken bli tråkig ganska snart. Så vi avstår oftast. I julklapp kommer Marius få en docka. Mest för jag tror det är en bra grej att ha när han blir lite större för att lära sig vikten av omhändertagande och ingen annan kommer köpa honom en docka. Egentligen vill jag ge honom en surfplatta men det känns som om samhället tycker det är för tidigt. 

Det är svårt med leksaker. Och det kommer bli svårare ju äldre barnen blir. Jag tror absolut att leksaker ör ett bra komplement till föräldrarna och tvn. Och att barn lär sig att leka med leksaker tror jag är viktigt för då tränar de på att stimulera hjärnan. 

Vad tycker ni?

Marius leksaker

Av alla riktiga leksaker så är babygymmet Marius nya favoritleksak. Kul att få nytta av det igen.

En reaktion på ”Leksaker 

  1. Vide har på tok för mycket leksaker, nästan så jag kan må lite illa av det. 95% har vi fått, en del av dem är ärvda. Innan jag fick barn hade jag en tanke på att inte ha så mycket leksaker i plast, det har misslyckats med råge kan man säga. Han leker rätt mycket med sakerna faktiskt (även fast inget kan slå spisen eller toalettstolen). Det som är roligast är sånna där burkar/hinkar med hål i som man kan stoppa i klossar i, det kan han sitta med i säkert en kvart och plocka i och ur (såklart inte i de små hålen) och leksaker som låter. Till jul har jag bara köpt någon julklapp till honom, jag tänker att han lär få fler från andra.

    Gilla

Kommentera

