Amning 

Det här med amning är ett omdiskuterat ämne och något man tror man  vet så mycket om men som man inte alls vet något om. 

Själv hade jag bestämt mig för att amma – det gör väl alla? Jag visste att det kunde vara lite krångligt i början men efter några dagar ska det väl inte vara några problem? Oj  vad fel jag hade. Eftersom Marius föddes med kejsarsnitt kunde jag inte sitta upp och amma i evigheter i början för att få igång allt. Max 10 minuter i taget funkade. Och dessutom somnade Marius hela tiden så det blev ju bara knas. 

Jag började pumpa och vi gav mjölk på kopp. Femte dagen bestämde jag mig att lägga ner amningen men hade som mål att pumpa bröstmjölk och ge honom i minst två månader. Allt gick jättebra, men sedan en gång när Marius var tre veckor gammal och låg och myste på mitt bröst så tog han helt plötsligt bröstet och började äta, från ingenstans. 

Sedan dess har vi ammat. Underbart. Vi ammade på schema, till allas stora förskräckelse. Marius åt var tredje timme på dagen och var fjärde timme på natten, en hel timme i taget. Ofta fick vi väcka honom för han bara sov och sov och sov. Och nej! Jag lät honom inte skrika en timme ifall han ville ha mat på ”fel” tid. 

När Marius var sex månader tänkte jag sluta amma och började trappa ner. För det gör man väl nu? Hade ingen aning om att många ammade längre än så. Som tur var började Marius vid 6 månader bli väldigt fäst vid amningen så jag tyckte det var elakt att neka honom. Idag är Marius snart 1 år och vi ammar fortfarande 2-3 gånger om dagen och har inga planer på att sluta. 

Jag hoppas att fler människor blir informerade om amning och inte blir lurade av alla myter. Amning är underbar när det fungerar ❤


Kommentera

