Matcha bebiskläder

dsc_0915När man blir gravid är det mycket nytt man ska tänka på. För några månader sedan fick jag frågan av tidningen Vi föräldrar om hur jag trodde jag skulle bli som förälder och hur det sedan blev. Det jag kom att tänka på då var det här med att matcha kläder till bebisar. Ett helt absurt fenomen som någon jäkla modeindustri tryckt ner i halsen på människor (mig med)!! Vi pratar idag om hur vi ska skydda barnen mot den utseendefixeringen som finns i samhället idag samtidigt som första outfiten till BB är genomtänkt in i minsta detalj. Jag syr en del prematurkläder och skänker till olika insamlingar till Neonatalavdelningar och till och med i de sygrupperna pratas det om matchning av olika set innan de skickas iväg. Det verkar inte funka att skicka ett set som inte matchar. Vad sänder det ut för signaler till våra barn när man redan från födseln signalerar att det är viktigt att tänka på vad man har på sig. Att matcha ihop outfits för varje dag så barnet blir en enda stor inredningsdetalj är ju helt sjukt

Jag trodde också att det var viktigt att matcha när jag blev gravid. Så himla kul, tänkte jag, men insåg sedan när barnet kom (ett riktigt kräkbarn dessutom) att guuuud vad absurt detta är.  Vem har lurat mig???

Hur ska jag förklara för Marius när han börjar förskolan att det inte spelar någon roll vad man har på sig för kläder när andra barn matchar byxorna med tröjan och exakt rätt nyans på mössan. Visst kan det vara gulligt och roligt att matcha bebiskläder och fina barnkläder är ju jättekul. Men tänk på vad det signalerar ut till barnen när de börjar förstå (och det gör de fortare än man tror). Vill vi ha barn som redan i förskoleåldern medvetet kan matcha och inte vill bära ett plagget för det inte matchar med ett annat? Vill vi ha barn som redan som bebisar lär dig att bli bekräftade genom sitt utseende.

Då är det ju inte så jäkla konstigt att världen ser ut som den gör.

 

Min lilla Miss-match ❤

dsc_0219

dsc_9752

dsc_97882

 

2 reaktioner på ”Matcha bebiskläder

  1. Både håller med och inte håller med. Vet att många lägger mycket tid till att leta barnkläder och ”stajla” sina barn. Kan tycka det är konstigt att småbarn ska ha på sig kläde med detaljer som är i vägen eller passform som begränsar deras rörelseförmåga. Ibland kan jag nästan tycka det är lite pinsamt när Vide kommer i sina mjukisbyxor och ibland omatchande tröja och sockor när de andra barnen är så finklädda (varför känner jag så???). Jag har inget stort klädintresse, kan inte sy, många kläder har han fått från släktingar annars försöker jag i första hand välja kläder som ser sköna ut och i andra hand kläder man blir glad av.

    Tror inte själva matchningen är det största problemet, matchar själv gärna om det går. Tror det mer är fenomenet om att allt ska vara perfekt och man ska ha söta barn.

    Tyvärr är det väl så att barnen blir bemötta beroende på klädstil och liknande. Tex har jag jättesvårt att sätta på Vide de väldig steorotypiskt grabbiga (och fula)kläderna han har fått. Är så rädd att han ska bli bedömd på ett visst sätt och att man inte ska se vem han egentligen är. Är väl egentligen fel att tänka så också för kläderna ser väldigt sköna och luftiga ut (så som pojkkläder oftast är) och det är ju dumt ur miljösynpunkt att ha en hög oanvända kläder hemma.

    Gilla

Kommentera

