Glad påsk 🐣 

2 reaktioner på ”Glad påsk 🐣 

  1. Såg din kommentar på LD’s blogg, och fick bara spontanlust att svara på den ur mitt perspektiv ”Åh så himla bra text. Jag tänker så otroligt mycket på samhället och hur det ser ut. Hr en son på drygt 1 år och är så himla rädd att han ska dras in i något han egentligen inte vill. Tycker det är så svårt med uppfostran. Jag vill lära honom att vara snäll och empatisk och inte ta plats på andra människors bekostnad. Samtidigt vill jag ha honom bra självförtroende så han kan stå på sig och inte blir utanför eller bara följer med i nått grupptryck”.
    Mitt tips är att du försöker skilja på självförtroende och självkänsla. Självförtroende = hur man presterar/det man gör, självkänsla = hur man känner sig innerst inne/om man tycker att man duger eller inte. Jag tänker att man aldrig kan skydda sin barn mot alla ”Rådande” könsnormer som finns in samhället, de kommer alltid stöta på dem, men däremot kan man förebygga hur man bemöter dem! Börja prata redan tidigt om vilka normer som finns med din son genom att t.ex prata om ”hur man är mot kompisar”, och ”hur han själv vill vara”. Självklart får man göra det på lagom nivå när de är små, men det jag vill komma fram till är att jag tror allt börjar redan vid REFLEKTERANDET. Pratar man mycket tankar, känslor hemma, så får man en bättre förutsättning att lära känna sig själv bättre, som gör att när man bli äldre även ”kan ta ställning”.
    Jag tror att har en god självkänsla som grund, så ökar chansen att man vågar stå emot grupptryck, och även själv kan utstråla status fast av den där andra typen än ”maktstatus”. Du har säkert läst Bröderna Lejonhjärta? Tänkt dig Jonathan, han är snäll och empatisk och vågar ”stå upp för sin åsikt”. Jag ser det som att det finns två olika sätt att lära sin barn att stå för sig själva; den ena är på bekostnad av andra genom att t.ex vill att ens barn ska vara ”ledaren” i grupp, och ”hen” med status, medan det andra sättet är när man betonar att man faktiskt kan få status (av andra och även av sig själv) av att ”vara den som visar civilkurage/inte faller för för grupptrycket”.
    Jag förstår din oro i att din son ska bli en av de som dras in i något han inte vill, vilket jag antar att du menar t.ex den där stereotypa normen av att vara kille och bete sig ”grabbigt”. Men det jag vill komma fram till är att jag tror att din son inte behöva hamna där, ifall ni pratar om hur man kan undvika det redan i tidig ålder. Nu är jag varken förälder eller psykolog, så detta är bara min tips såklart 😉

    Gilla

Kommentera

