Tonfiskspagetti

Denna helgen är jag och Marius ensamma hemma eftersom Rasmus är på kurs. Då passar vi på att laga tonfiskspagetti till middag. Det är en sån där rätt som jag lagar när jag inte vet vad jag ska laga eller inte orkar anstränga mig så mycket. Ingredienserna har vi alltid hemma och det tar bara 10 minuter. 

Min mamma lagade rätten ofta när jag var liten och nu lagar jag samma till Marius. Dock brukar det bli bäst med lång spagetti,  men sedan Marius kom kör vi annan för att han ska ha lättare att äta. 

För några år sedan hittade jag efter många års letande dessutom msc-märkt tonfisk så nu känna det bättre att äta det också

Det ser inte mycket ut för världen, men det är världens bästa maträtt 

Ingredienser 

  • Spagetti, 4 personer 
  • En burk tonfisk i olja
  • 1-2 dl riven ost
  • 2 dl grädde
  • 1 dl mjölk 
  • 3 msk tomatpuré 
  • 1-2 msk basilika (helst färsk, men torkad går också) 
  • 1 tsk salt 
  • Lite peppar 
  • Ev oliver 
  • Ev ett ägg
  1. Koka spagetti
  2. Riv ost i en bunke. Blanda i mjuk, grädde, tomatpuré och kryddor 
  3. Höll av oljan från tonfisken och blanda i röran. 
  4. Häll över den färdiga spagettin 
  5. Häll i lite oliver och ev ett ägg för att få det ner krämigt. 

Kommentera

